onsdag 28 juli 2010

Kostfunderingar igen

Semester och kloka matvanor är inte alltid lätt att kombinera. Man kan ju tycka att det vore lätt nu när det finns tid till planering, men för mig verkar det funka tvärtom, att när jag släpper all annan vardagsplanering så faller klok-mat-tänket också. Alltså har jag känt att det är dags att skärpa till mig lite nu, det har blivit lite mycket kolhydrater i fel form. Och ju fler sådana jag äter desto fler vill kroppen ha. Igår gjorde vi ett lunchstopp på McDonald's, och jag försökte desperat få kroppen att inse att den ville ha kycklingsallad, men den fräste tillbaka att jag skulle knipa igen och beställa en McFeast med bacon. Så det gjorde jag. Suck.

Men sedan på kvällen lät kroppen mig veta att den nu var inställd på lite hälsosammare föda. Vegetariskt var den sugen på, till och med. Så då lagade jag ett grönsaksfräs på strimlad vitkål, fänkål, kålrabbi, lök och vitlök och åt tillsammans med en mustig tomatsås. Så gott.

Jag har börjat klura lite på det här med raw food. Inte som livsstil, men något mål då och då för att variera sig och testa smakerna. Som lunch på jobbet kanske. Eller frukost-smoothies. Frukt passar inte in i en LCHF-diet, men borde ändå kunna ingå i en balanserad kosthållning tänker jag. Även om det triggar igång kolhydratsuget. Men det känns ändå bättre med ren, rå frukt än processade spannmålsprodukter som pasta. Jag får prova mig fram helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar