måndag 19 juli 2010

Sommarpizza


Jag borde verkligen ha tagit en bild innan jag satte in den här pizzan i ugnen. Jag vill nämligen berätta om den lövtunna bottnen, den fina tomatsåsen med örter, skogschampinjonerna, och de två sorterna ost. Inget av det syns ju direkt på bilden. Det blev lite mycket ost, kanske, men hur som helst väldigt gott.

Har du inte lust att läsa hela beskrivningen av hur jag lagade pizzan, så kommer de viktigaste punkterna här, för en lyckad pizza enligt mig:
- bra deg, tunn botten
- tunt lager tomatsås med färsk rosmarin
- svartpeppar och basilika på toppen

OK, bottnen först. Jag vill ha riktigt tunn botten på min pizza, både pga min kolhydratskepticism och pga att fyllning faktiskt är godare än deg. Då är det smart att göra en lös, men väl bearbetad och smidig deg som sedan kavlas ut med rätt mycket mjöl under och över. En deg som räcker till två plåtar görs såhär (från Kärlek, oliver och timjan av Anna och Fanny Bergenström):

1/4 pkt jäst smulas sönder i en bunke och rörs ut med 1/2 tsk salt och 1 tsk honung och 2 dl ljummet vatten. Tillsätt sedan 2 msk mjölk, 2 msk olivolja och 5 dl vetemjöl. Rör ihop till en smet, och bearbeta sedan ordentligt med maskin, degkrokar eller slev direkt i bunken. Degen kommer att vara väldigt lös, men det ska den vara. Låt jäsa i 1/2 - 1 timme. Mjöla sedan ett bakplåtspapper ordentligt, och kavla ut halva degen (hantera den med mycket mjöl på fingrarna) med mycket mjöl också mellan deg och kavel. När degen täcker hela pappret är den tunn och fin, och håller ändå ihop bra tack vare att den bearbetades så smidig innan jäsningen.

Under tiden degen jäser är det fiffigt att göra tomatsåsen. Det ska inte vara mycket tomatsås, utan så tunt lager som möjligt. Sås på en burk tomater räcker mer än väl till två plåtar pizza, det blir tom sås över. Jag fräser först en finhackad liten gul lök i rejält med olivolja tills den blir mjuk, men inte i för hög värme så den får så mycket färg. Det tar en stund, en kvart kanske. Sedan i med en burk krossade tomater och en skvätt tomatpure. Nu får det koka i kanske 20 minuter på svag värme. Härefter hämtar jag en ruska örter i trädgården, oregano och rosmarin är viktigast. Hacka, och rör i. Sist smakar jag av med salt och peppar och lite sötma och syra. Honung och vinäger vanligtvis, men igår tryckte jag i en liten klick crema di balsamico, den är både söt och syrlig.

Bred ut tomatsåsen tunt på degen, och strö sedan över lite riven ost. Sedan hade jag skinka och skogschampinjoner på, och sitt skivad mozzarella och svartpeppar. Grädda i 250 grader tills pizzan har fin färg, en kvart kanske. Strö sedan över färska basilikablad. Så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar