torsdag 19 augusti 2010

Krusbärsmarmelad med whiskey


För ett par veckor sedan var jag för första gången på Rögle Bär, en jättetrevlig självplock som jag fick tips av i den här bloggen. Där plockade jag (och svärmor) 4 kg vardera av vackert djupröda krusbär och enorma svarta vinbär. Jag var helt hög av bär-lycka, och så glad att jag fick tips om det här stället! Det blir fler turer dit, fast nästa år då, nu är säsongen slut.

För ytterligare några veckor sedan var jag på Hallongården utanför Trelleborg, och i deras gårdsbutik såg jag krusbärsmarmelad med whiskey. Jag köpte ingen, men sparade idén... Och när jag nu hade 4 kg nyplockade krusbär var det ju alldeles uppenbart vad jag skulle använda åtminstone 1 kg till. Googlar man på krusbärsmarmelad med whiskey så får man många träffar, men receptet är detsamma, och jag vet inte varifrån det kommer. Här är en av träffarna. Syltsocker anges i receptet, men jag hade inget utan använde vanligt strösocker och lite röd melatin istället. Och vaniljpulver istället för vaniljsocker. Så här:

Krusbärsmarmelad med whiskey
3 "honungsburkar"

1 kg krusbär
1 kg socker
2 tsk röd melatin
2 krm ekologiskt vaniljpulver
4 msk whiskey

Snoppa krusbären (här är det väldigt praktiskt med en svärmor på besök...). Mixa bären grovt och blanda med sockret i en gryta. Koka på hög värme i 4 minuter. Tillsätt melatinet blandat med ett par matskedar socker, och koka 2 min till. Ta av grytan från värmen och skumma av. Rör sedan ner vaniljpulver och whiskey. Fyll upp till kanten i varma burkar (låt dem stå i 100 grader ugn medan du kokar marmeladen) och sätt på locket. Låt burkarna svalna upp och ner, så blir det vakuum närmast locket.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Kan man inte använda syltsocker istället?

    SvaraRadera
  2. Gjorde en sats på väldigt mogna krusbär.
    Smaken blev mycket god men konsistensen blev lös som för sylt. Kanske för lite pektin i bären sent på säsongen.

    SvaraRadera